tisdag, december 20, 2005

maken

Jag har läst många böcker under året. En del har varit riktigt jobbiga att läsa, som Anne Applebaums "Gulag". Andra har jag svalt med hull och hår, som små m&m's, som Curtis Sittenfelds "Prep".

Men årets starkaste bokupplevelse är nog, trots allt, en bok jag läste för första gången redan för tio år sedan och läste om i höstas: Gun-Britt Sundströms "Maken".

Martina och Gustav möts, blir ihop, gör slut, blir ihop igen, är trogna och otrogna, ilskna och apatiska, förälskade och likgiltiga på ett så smart och verklighetstroget sätt att jag fortfarande har svårt att tro att de aldrig har existerat. Dessutom är Maken en fantastisk skildring av Stockholm och 60-talets studentliv.

Varför finns den inte i nytryck? jag vill fylla mina vänners julklappsstrumpor med lite äkta kärlek.

2 Comments:

Blogger a said...

Hej Karin!

Jag halkade hit från Lisas Mysdress, kul att upptäcka att du också bloggar.

Ska iväg på julmiddag och tittade bara in snabbt, men du hann i alla fall göra mig hemskt sugen på att läsa "Maken". Skriver upp den på min boklista, ska definitivt leta upp den!

God jul får man väl säga!

4:42 em  
Anonymous Anonym said...

ja, jag läste också boken för typ 10 år sedan och letade på antikvariat för några månader sedan, på nätet bla. hittade den bara på norska?! de borde verkligen trycka upp den på nytt. men jag ger mig inte, jag måste ha den!

ja, en förlorad värld/brideshead revisited är underbar...såg den när den gick på tv, älskade den. och blev så himla glad när den kom på dvd. jag tittade typ non-stop i tre dar eller nåt sånt. den står med på en lista över "bra tv-serier på dvd" på min blogg... (finns det nån annan jag missat?) besök gärna!

10:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home