måndag, mars 13, 2006

logan vs logan


De är rika. Snygga. Charmiga. Alldeles för unga för mig. (åtminstone deras rollkaraktärer.) Båda ska spela bad boys. Bara en av dem lyckas.

Jag har verkligen tyckt om Gilmore Girls. Älskat dialogen - även när de populärkulturella referenserna blivit allt mer svårförklarliga, även när dialogen blivit allt mer kulspruteaktig. Flera av mina nära vänner är som Rory: bookish, smarta, inte överdrivet sociala utanför en begränsad krets (där är de å andra sidan bedårande), snygga (okej, kanske inte Alexis Bledel-vackra, men klart på den snyggare delen av skalan), med en enorm förkärlek för populärkultur och skräpmat. Jag tycker till och med att säsong sex-Rory är rätt sympatisk.

Det märks att Alexis Bledel har åldrats: hon är något kantigare, skörare, skarpare än förut, inte riktigt lika äppelkäckt söt och rar. (av någon anledning kommer jag att tänka på en gammal intervju med Helena Bonham Carter. Hon var knappt trettio, rökte tjugo cigaretter i minuten, svor som en borstbindare och berättade att hon blivit allt mer nöjd med sitt utseende. Ansikten blir intressantare av att åldras, hävdade hon, "more... pointy". Bledel har blivit lite mer pointy, och det är bra.)

Så okej, Rory gillar jag, även om manusförfattarna kunde förklarat hennes flykt till morföräldrarna lite bättre. Men... Logan? Varför Logan Hunzberger?

Visst, han är snygg, och uppenbarligen störtrik, och hyfsat begåvad. Men borde inte Rory ha en pojkvän som är smartare, roligare, mindre självupptagen och mer idealistisk? Jag har inget emot castingen, men manusförfattarna kunde ansträngt mer för att fylla ut karaktären.

Logan Echolls, däremot - där förstår jag attraktionen. För mig är han det bästa med Veronica Mars. Man får egentligen inte lära känna honom särskilt väl - men ändå är det svårt att inte känna sympati för honom. Och på något bakvänt sätt förstår man honom ibland bättre än Veronica. Med den bakgrunden skulle jag också bete mig som ett as.
Veronica verkar inte riktigt ha greppat det än. Men vänta ni bara. Om det inte händer den här säsongen så blir det under nästa (förutsatt att en tredje säsong ens blir av, förstås). Logan och Veronica får ihop det igen. Det är bara att hoppas att hon inte dumpar honom för ännu en träbock.