söndag, september 09, 2007

filmhöst


"Men hon är ju magnifik! När Halle Berry kan vinna en Oscar borde ju Gena Rowlands få en så fort hon visar sig på vita duken!"

Min pojkvän är löjligt förtjust i Gena Rowlands. Och jag förstår honom. Sent i torsdags såg vi Woody Allens Another Woman och Rowlands fyller verkligen upp duken, stjäl varje scen, lyckas vara kraftfull och skör på samma gång.

Vanligtvis brukar jag irritera mig på regissörer som ständigt gör nya filmer med flickvänner och fruar, men Gena Rowlands - John Cassavetes är ett par som det liksom glöder om, fortfarande. Så vansinnigt vackra och begåvade.

------------
I tisdags var vi på förhandsvisningen av Julie Delpys "2 days in Paris". Jag hade glömt av hur mycket jag tyckte om cinemateket-känslan, samvaron filmnördar emellan. Bakom mig i kassakön stod minst tre långsmala, skäggiga, halsduksförsedda och polobeklädda ynglingar. Framför mig en sockersöt 18-åring med mörk bob, röda stövlar och pastellprickig regnrock. Ganska många, kanske en fjärdedel av besökarna, var där själva. Salongen fylldes av skratt. En enkel, kravlös gemenskap.

-------------
jag tror att detta kan bli en bra filmhöst. Cassavetes-, Delpy och Audrey Hepburn-teman på Cinemateket, det är precis så jag vill ha min oktober och november.