lördag, september 08, 2007

timeout


det är ljummet, men ändå stjärnklart, en ljuvlig kombination. jag har fikat med sötaste lisa i hennes vackra kungsladugårdslya. sedan åt jag middag hos favvosläktingar i lunden, bland annat en ettåring som precis lärt sig att klättra uppför byxben sådär att han kan stå på vingliga ben, luta huvudet bakåt och skratta från tårna.

det är någonting med göteborg, ett lugn, en vidare himmel, bredare gator, som jag verkligen kan sakna i stockholm. när jag strosar runt mellan husen i Majorna känns min lilla värld oändligt långt borta. och kanske också rätt ointressant, på ett befriande sätt. debatter och diskussioner, inlägg och rapporter, argument och motargument - varför bry sig om alla vändningar i spelet? det där spinnet sköter sig självt, en röst är aldrig oumbärlig, åtminstone är inte min det. en varm septemberdag som denna känner jag mest för att ta en paus, kanske i en vecka, kanske i tio veckor, kanske i tio år. Hoppa på elvans spårvagn, gå av vid stigbergstorget, fördela min tid mellan skivaffärer, antikvariat och zenit. Läsa mycket. Försöka vänja mig av med den ganska idiotiska idén att en byline skulle förbättra tillvaron.