fredag, juli 21, 2006

små, sorgliga berättelser

Jag gick förbi Hedengrens idag, och kom hem med Before Gatsby, en fin samling av F Scott Fitzgeralds tidigaste noveller, och den charmiga, men ganska märkliga boken Ten Sorry Tales av Mick Jackson. De tio sorgliga berättelserna har titlar som "Hermit wanted" och "The girl who collected bones", och på baksidan står det att boken är: "A unique mixture of pathos, humour and cruelty, delightfully disturbing for an adult or child".

Jag har inte hunnit läsa den än, men jag är glad att den står där i hyllan. Det finns någonting oemotståndligt charmigt i alla de där böckerna i Edward Goreys anda: fasansfulla skräckhistorier, kombinerat med vackra illustrationer (gärna med berättelser om söta barn som råkar riktigt illa ut). Tim Burtons The Melancholy Death of Oyster Boy, alla Lemony Snicket-böcker.

Men ingenting går upp mot Edward Gorey själv. Varenda gång jag läser The Doubtful Guest önskar jag att jag kunde norpa den lilla varelsen och ta med honom hem.