onsdag, april 26, 2006

blå och tråkiga


Jag läste precis det Jonas har skrivit på Extraallt om the Non Muppet Generation, och kan bara hålla med om smurfarna: de är blå och tråkiga.

Jag tyckte att smurfarna var toppen innan jag läste om tjejsmurfen, och plötsligt insåg att alla andra smurfer var killar. Innan dess hade jag försökt klura ut vem som kunde vara vad - den enda som helt helt säkert var kille var ju gammelsmurfen. Jag kände mig lurad, blåst, ignorerad - och ändå var jag bara typ sex år.

Samma sak hände när någon berättade för mig att kaninen i Nalle Puh var en kille. Jag hade tagit för givet att kaninen var en tjej, helt enkelt eftersom killöverskottet annars skulle bli så vansinnigt stort. Men nej då, tjejerna fick nöja sig med moderliga Kängu som förebild. Jag är fortfarande lite besviken på A. A. Milne.