söndag, februari 25, 2007

göteborg

Det har visst gått ett år sedan jag sist drabbades av riktig Göteborgshemlängtan. Nu i helgen fick jag en liten släng igen. Det är ju så... hemma, helt enkelt, det är ju där jag bor, egentligen: någonstans mellan Linné och Masthugget, helst. Nära Slottsskogen, på cykelavstånd till allt. Varje gång jag kommer tillbaka och upptäcker att någonting har förändrats blir jag liksom förvånad - det där är ju min stad, mina gator, hur kan jag missa vad som händer där?

Jag träffade en gammal bekant i helgen, som tillbringat fem år i Stockholm men nu flyttat tillbaka till Göteborg - åtminstone för en tid. Hon var nästan löjligt lycklig över att vara på Västkusten igen. Livet är lättsammare i Göteborg, tyckte hon. Gladare. Folk är inte så hysteriskt karriärsinriktade, de har tid att umgås, allt är närmare, billigare, öppnare. Det hela lät förföriskt enkelt och härligt: jag blev med ens sugen på en tvåa i ett landshövdingehus någonstans. Söndagsfikor på Zenit i Majorna, drinkar på Uppåt Framåt, hdk-utställningar, bröd från franska bageriet, cykelturer till Rådasjön och badet vid Smittska udden.

Eller, njäe: jag har ju fortfarande svårt att föreställa mig ett liv i Göteborg, åtminstone just nu. Nästan alla jag bryr mig om har flyttat därifrån. Och även om gänget som är kvar bland annat innehåller kära Lisa, och mina syskon - som får mig att skratta mer än några andra människor, tror jag - så måste jag nog inse att jag har större chanser att hitta det där roliga, kreativa, sociala livet i Stockholm än någon annanstans.

3 Comments:

Blogger Lisa said...

Oftast tycker jag att uppdelningen mellan snorkiga stockholm och avslappnade göteborg känns lätt påhittad. Därmed inte sagt något annat än att jag benhårt promotar din snaraste återkomst till go'a götet!

Men då talar jag i egenintresse, och jag förstår dej till fullo. Och tycker att det ska bli lovely att få ta del av ditt stockholm om några veckor.

12:15 em  
Anonymous Anonym said...

jag ställer upp på roligt, kreativt socialt stockholmsliv när som helst.....
/mikaela

10:08 em  
Blogger karin said...

Lisa: jag håller med, det ska bli mysigt! vi får planera en massa trevligheter, tycker jag.

Mikaela: tack för erbjudandet, vi får höras snart (nu har vi ju till och med en alldeles riktig lägenhet som man kan hänga i)

7:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home